Elastik
Jadikan objek regang dan leper bagi menggambarkan kelajuan, daya, berat dan jisim.
Sebiji bola tenis yang dibaling ke atas akan berubah menjadi sedikit regang ketika bergerak laju ke atas dan berubah menjadi semakin normal ketika bergerak perlahan seterusnya berubah kembali menjadi regang ketika menjunam ke bawah dan menjadi leper ketika menghentam lantai.
Panduan: Perubahan saiz objek yang dilukis perlulah seimbang.
#prinsipasasanimasi 01
#squashandstretch
Jangkaan
Perlu ada aksi jangkaan bagi menggambarkan aksi seterusnya.
Objek berdiri dengan memegang tukul besar menghayunkan tangan dan memecahkan tembok. Audien dapat menjangka bahawa objek yang menghayunkan tangan akan memecahkan sesuatu. Secara tidak langsung menggambarkan juga objek sedang mengumpul tenaga sebelum menghentam.
Kawal mata penonton melalui pementasan aksi, masa, tetapan, sudut dan kedudukan kamera.
Objek sedang berjalan dan terpijak kulit pisang lalu terjatuh, kemudian objek diketawakan. Audien akan melihat objek terjatuh, diketawakan, terpijak kulit pisang dan berjalan sekiranya pementasan tidak mengikut urutan.
Audien dapat melihat berkotak-kotak pizza. Objek sedang duduk makan pizza. Pizza besar ditangan. Berperut buncit. Susah bergerak untuk mengambil air dan hampir terjatuh.
Panduan:
Kamera jauh untuk pergerakan aksi manakala kamera dekat untuk menunjukkan ekspresi.
Karakter utama perlu sentiasa berada di tengah. Karekter utama akan berada di tepi sekiranya ada karakter lain.
Aksi karakter perlu diselesaikan sebelum memulakan aksi karakter lain.
Fokus kamera dekat dalam masa yang mencukupi untuk penonton baca sebanyak 3 kali sekiranya ada tulisan yang memberi keterangan objek.
#prinsipasasanimasi 03
#staging
Metod
Stretch - Regang
Jitter - gelojoh
Appraising - menilai
Leaning - bersandar
[Pautan Video: AllanBeckerTutorials - 12 Principle of Animation]
[Buku:The Illusion of Life: Disney Animation - Ollie Johnston and Frank Thomas]
No comments:
Post a Comment